loading...
وطنم ای شکوه پابرجا
mehdi098 بازدید : 11 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

با توجه به اینکه تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های کلان کشور به عهده رهبر انقلاب است، آیا دولت اجازه داشته است چنین ورودی به موضوع داشته باشد؟

خبرگزاری فارس: چند نکته درباره تماس تلفنی اوباما با روحانی

تماس تلفنی آقای اوباما با حجت الاسلام روحانی در مسیر حرکت رئیس جمهور کشورمان به سمت فرودگاه جان اف کندی، به سرعت تبدیل به خبر اول دنیا شد. بر خلاف برخی ذوق زدگی های داخلی و خارجی، این گفت و گو،‌ نه یک «رویداد تاریخی»‌ بلکه «نسخه‌ای شفاهی» از تماس های دوجانبه مکتوبی است که پیش از این نیز در همین سطح بین دو کشور برقرار شده، اما در عین حال، درباره محتوا و حاشیه های آن، نکات مهمی وجود دارد که نیازمند موشکافی است.

1- نخستین پرسش این است که آیا این تماس تلفنی یک رویداد ناگهانی و شوک آور بوده و باید به دنبال علل پنهان آن گشت، یا خیر،‌ با توجه به زمینه ایجاد شده در نیویورک، انتظار آن -البته نه به شکل تلفنی بلکه مانند گذشته در شکل نامه- می‌رفته است؟‌ پاسخ این پرسش در دیدار محرمانه آقای محمدجواد ظریف با آقای جان کری نهفته است. بر اساس اخباری که از دیدار وزیران خارجه دو طرف منتشر شده،  آقای کری بر تعهد رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به راه حل در موضوع هسته ای بر اساس مذاکره و احترام متقابل تاکید کرده و دکتر ظریف نیز خواستار عبور از مرحله حرف و رسیدن به عرصه عمل شده است. آنگونه که پیداست، وزیران خارجه دو طرف بر سر پیشنهاد کاملا اجرایی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ظرف مدت یک سال توافق کرده اند. لذا طبیعی بوده که پس از توافقی اینچنین، توافق به سطحی بالاتر منتقل شده و فراتر از وزیران خارجه، رئیسان جمهور دو کشور،‌ مفاد توافق را تائید و اجرایی شدن آن را ضمانت کنند.

2- مسئله پراهمیت دوم آن است که با توجه به اینکه تصمیم گیری درباره سیاست های کلان کشور به عهده رهبر انقلاب است، آیا دولت اجازه داشته است چنین ورودی به موضوع داشته باشد؟ از بررسی ادبیات رهبر انقلاب درباره موضوع آمریکا دو نکته اساسی را می توان استخراج کرد. نکته اول اینکه رهبر انقلاب به این گفت و گوها «خوشبین نیستند». عدم خوشبینی حضرت آقا به فرموده خودشان ناشی از این است که «تجربه گذشته» نشان می‌دهد که گفت و گو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم، منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! علاوه بر این، آمریکایی ها درباره موضع هسته‌ای رفتار منطقی نداشته اند. رهبر انقلاب خطاب به آمریکایی ها می فرمایند «ما به شما بارها گفته‌ایم که در پی سلاح هسته‌ای نیستیم، شما می گوئید باور نمیکنیم؛ ما چرا باید حرف شما را باور کنیم؟! وقتی شما حاضر نیستید یک سخن منطقی و صادقانه را قبول کنید، ما چرا باید حرفی را که شما می زنید ــ که خلاف آن بارها ثابت شده است ــ از شما قبول کنیم؟ اما در ادبیات رهبر انقلاب نکته دومی نیز وجود دارد و آن اینکه فرموده اند با انجام گفت و گو «مخالفت ندارند». یعنی دست دستگاه اجرایی را باز گذاشته اند که اگر آمریکایی ها سخن منطقی و صادقانه ایران مبنی بر اینکه در پی سلاح هسته ای نیستیم را پذیرفتند، و منظورشان از گفت و گو بر خلاف «تجربه گذشته»، رسیدن به یک راه حل منطقی بود، دولت می تواند «با رعایت خطوط قرمز رهبری»‌ وارد گفت و گو شود.

3- حجت الاسلام روحانی یک دیپلمات با سابقه است که سال ها در پست های امنیتی حضور داشته و نماینده مورد اعتماد ملت و نظام است. ایشان همچنین تجربه این را دارند که یک بار رهبر انقلاب دست دولت اصلاحات را در موضوع هسته‌ای باز گذاشتند تا در چارچوب اختیارات اجرایی دولت، منافع کشور را تامین کنند، اما این دولت وارد یک روند عقب نشینی و پاسخ گویی به مطالبات پی در پی و یکجانبه غربی ها شد لذا رهبری به دلیل شکسته شدن خطوط قرمز نظام خود وارد میدان شده و این روند را متوقف کردند. این تجربه حجت الاسلام روحانی قطعا در ورود و نحوه ادامه گفت و گو با طرف آمریکایی یک چراغ راه است. دولت یازدهم یحتمل در طرف آمریکایی یک «تغییر»‌ مشاهده کرده که تصمیم به گفت و گو گرفته است. این تغییر البته برای ناظر بیرونی نیز قابل مشاهده است اگر واشنگتن در این موضع خود، صادق باشد. آقای اوباما در سخنرانی مجمع عمومی خود بر خلاف سال های گذشته لحن مثبتی نسبت به ایران داشته،‌ نوع ورود به گفت و گو ظاهرا تغییر یافته و رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آقای روحانی نیز بر فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت ساخت و استفاده از سلاح های هسته ای تاکید کرده است. احتمالا این تغییر است که باعث شده حجت الاسلام روحانی، یک بار دیگر پای دولت آمریکا را به صحنه آزمون ملت ایران باز کند. با این وجود، بدیهی است که عدم مخالفت کلی رهبر انقلاب با گفت و گو به معنای این نیست که جزئیات رفتاری دولت یازدهم نیز در جریان گفت و گوها مورد تائید است و قابل نقد نیست.

4- گفت و گو با آمریکا در موضوع هسته ای به معنای این نیست که دو طرف وارد فرآیندی از مذاکرات شده اند که خاتمه آن، تبدیل دو دولت «مخاصم» به دو دولت «متحد» است. چه، حجت الاسلام روحانی نیز بر خلاف برخی گذشتگان چنین نگاهی به آمریکا ندارد. دقت در سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی و نیز مصاحبه با رسانه های آمریکایی نشان می دهد که وی نه ماهیت آمریکا را فراموش کرده، نه شیفته فرهنگ و تمدن و رابطه دین و آزادی در این کشور شده، و نه واژه مقدس شهید را برای درگذشتگان این کشور به کار برده است. در نگاه آقای روحانی، اعتراض ماهوی جمهوری اسلامی به رویکردهای امپریالیستی آمریکا به وضوح مشاهده می شود:‌ «نمی توان اهداف استراتژیک و توسعه طلبانه و بهم ریختن توازن و تعادل های منطقه ای را با پنهان شدن پشت کلمات بشردوستانه، تحقق بخشید... خشونت ها و افراط هائی که تحت عنوان مبارزه با تروریزم و از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه مردم بی گناه صورت می گیرد محکوم است». بدیهی است که چنین کشوری، نمی تواند «دوست و برادر»‌ باشد، و اگر گفت و گویی صورت می گیرد، تاکتیکی و محدود به موضوعی خاص است نه راهبردی.

mehdi098 بازدید : 10 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی گفتند معاونان رئیس‌جمهور ایران در تلاش بودند تماس تلفنی میان روحانی و اوباما برقرار شود، نوشت: این رئیس‌جمهور آمریکا بود که از چند روز قبل برای دیدار با روحانی ابراز تمایل کرده بود.

خبرگزاری فارس: آسوشیتدپرس: این اوباما بود که برای دیدار با روحانی ابراز تمایل کرده بود

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، زمانی که سفر رئیس جمهور ایران به آمریکا رو به پایان بود، تماس تلفنی‌ای با کاخ سفید برقرار شد. در واقع، زمانی که خودرو روحانی به آرامی در ترافیک نیویورک در حال حرکت بود، او صدای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را در حالی که پشت میز خود در دفترش نشسته بود، از تلفن خود شنید. 15 دقیقه بعد، این دو مرد به زبان دیگری از یکدیگر خداحافظی کردند.

آسوشیتدپرس با بیان مطلب فوق در ادامه افزود: با این کار، چند نسل اختلاف میان آمریکا و ایران رو به کاهش نهاد. شنبه ایرانی‌ها زمانی که بیدار شدند، متوجه شدند حسن روحانی، رئیس جمهورشان مستقیما با اوباما گفت‌وگو کرده و از سدی که روسای جمهور ایران و آمریکا را به مدت 34 سال از هم دور نگه داشته بود، عبور کرده است. هر دو رئیس جمهور قول دادند نگرانی‌ها درباره مسئله هسته‌ای ایران را حل کنند.

یک مقام ارشد دولت اوباما در این باره گفت: تمایل برای انجام مذاکرات جدی در سطح ریاست جمهوری سنجیده شد و سپس تمرکز بر روی مذاکرات میان وزرای خارجه و سایر مقامات 5+1 قرار گرفت که قرار است چارچوبی برای مسیر پیش رو ترسیم کنند. این گروه مایلند ایران پیش از دور بعدی مذاکرات یا در حین آن پیشنهاد مشروحی را ارائه کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:‌ برخی مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، می‌گویند، معاونان روحانی در تلاش بودند مکالمه تلفنی میان روحانی و اوباما را برنامه‌ریزی کنند. اما این اوباما بود که چند روز پیش از آن اشاره کرده بود که مایل است با همتای ایرانی خود دیدار کند.

آسوشیتدپرس نوشت: در پایان این تماس تلفنی، اوباما بیان کرد که هر نوع پیشرفت در مسئله هسته‌ای می‌تواند به تعمیق روابط میان ایران و آمریکا منجر شود؛ ایده‌ای که در سال‌های اخیر پذیرفتنی نبود. این تماس تلفنی اوج تغییرات متزلزلی بود که طی یک هفته حضور روحانی در آمریکا رخ داد. اوباما همچنین احتمال تبادل نظر بیشتر با روحانی را مطرح کرد اما رئیس جمهور ایران بعدا بیان کرد که اکنون زمان مناسبی نیست.

mehdi098 بازدید : 28 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

 

جدیدترین پهپاد نیروی زمینی ارتش با نام «یسیر» با حضور فرمانده این نیرو رونمایی شد.

خبرگزاری فارس: جدیدترین پهپاد نزاجا با نام «یسیر» رونمایی شد/ پرواز تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، جدیدترین پهپاد نیروی زمینی ارتش با نام «یسیر» با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده این نیرو در محل یگان پهپادی نزاجا رونمایی شد.

این پرنده بدون سرنشین با سقف پروازی 15 هزار پا و مداومت پروازی 8 ساعته می تواند تا شعاع 200 کیلومتر پرواز عملیاتی داشته باشد و با ارتباط با ایستگاه های کنترل زمینی قابل حمل از مکان های مختلف که به این پرنده دستور داده می شود، مراقبت کند و یا اهدافی را شناسایی کند.

پهپاد یسیر که به دست محققان و دانشمندان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده مجهز به دوربین های شناسایی با فناوری روز دنیاست و احتیاجی به باند فرودگاهی برای نشست و برخاست ندارد.

سبکی وزن، تحرک و جابجایی بالا و دوربین های قوی و همچنین قابلیت لاک کردن روی اهداف، ویژگی های این پرنده بدون سرنشین ارتش جمهوری اسلامی ایران را دوچندان کرده است.

یسیر می تواند در امدادرسانی، عملیات های رزمی و همچنین کنترل ترافیک نیز بکار گرفته شود.

mehdi098 بازدید : 12 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)
اجتماعی > شهری

شهردار تهران گفت: به سهم خود به همه دوستان، وزرا و رئیس جمهور گفته ام با حضور هر کدام از کارکنان و مدیران شهرداری که حضورشان در دولت می تواند موثر باشد و موجب ارتقاء، موافقت می کنم حتی اگر در شهرداری دچار مشکل شویم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد باقر قالیباف صبح شنبه در مراسم تودیع دکتر سید مناف هاشمی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهرانذگفت: طبیعتا این آمد و رفتن ها فرصت هایی است که خداوند در اختیار انسان ها قرار می دهد و توفیقی است که از جانب او به دست دیگران رخ می دهد. ما هستیم که دراین موقعیتها باید درک درستی داشته باشیم و شکر این نعمت را به جا آوریم.

وی با تاکید بر این که هیچ وقت، هیچ کس نمی تواند بگوید در مجموعه ای که مدیریت کرده بی عیب و نقص بوده افزود: در کار بنده هم به طور حتم عیب و نقص وجود دارد. در زمان انتخاب شهردار هم مسایلی عنوان شد، البته برخی از این اظهار نظرها حساب بود و برخی ناحساب که البته از باب سیاسی کاری زده می شد.

شهردار تهران اظهار کرد: نمی خواهم بگویم که همه دوران خدمت آقای مناف هاشمی بی عیب و نقص بوده اما در مجموع قضاوت مردم، روند شهرداری مثبت است و همه کسانی که دراین حوزه معاونت حضور دارند از ساده ترین افراد که برای ما محترم هستند تا راس آن یعنی معاون، همه دراین موفقیت نقش داشته اند.

قالیباف ادامه داد: وقتی به گذشته نگاه می کنیم خود معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری نیز سر جمع، روند مثبتی را طی کرده است و من به سهم خود از دکتر مناف هاشمی تشکر می کنم که بار مسئولیت را با همه سختی ها به دوش کشیدند و انصافا امروز سر جمع عملکرد معاونت، کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی است. برای مسوولیت جدید دکتر مناف هاشمی در خارج از شهرداری تهران آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم حضور وی در آنجا نیز سبب خیر شود.

شهردار تهران تصریح کرد: به سهم خود به همه دوستان و وزرا و دکتر روحانی رییس جمهور محترم نیز گفته ام با حضور هر کدام از کارکنان و مدیران شهرداری که حضورشان در دولت می تواند موثر باشد و موجب ارتقاء ، موافقت می کنم حتی اگر در شهرداری دچار مشکل شویم .

وی افزود : تا امروز حدود 14 نفر از مدیران کلیدی شهرداری به دولت رفته اند و در روزهای آینده هم تعدادی دیگر خواهند رفت و این برای من هم مایه افتخار است . اساس این جا به جایی ها برای افراد و کشور مفید است.

قالیباف خطاب به مدیرانی که از شهرداری به دولت رفته اند نیز اظهار کرد : یادتان نرود که از خانه شهرداری رفته اید و اینجا را فراموش نکنید . من از هر سازمانی که رفتم به کارشان دخالت نکردم اما با همان دلسوزی اگر کاری را باید برای آنجا انجام می دادم، عمل می کردم. به طور مثال امروز وقتی می خواهم در مورد بسیج تصمیمی بگیرم از موضع شهردار تهران به آن نگاه نمی کنم بلکه از موضع زمانی که در بسیج بودم به مساله نگاه می کنم.

شهردار تهران در ادامه با بیان این که در دوره جدید مدیریت شهری باید بحث منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد و من خود نیز آن را مدیریت می کنم گفت: منابع انسانی ، دار و ندار هر سازمان و کشوری است که غفلت از آن غفلت از همه چیز و توجه به آن توجه به همه چیز است ؛ چه درحوزه آموزشی ، شایسته سالاری ، ارتقاء ، عزل و نصب ، توجه به مسایل معیشتی ، کارآمدی در ابعاد مختلف و فکر می کنم اگر امروز آسیب شناسی کنیم از نقاط ضعف ما در دوره گذشته این است که با همه زحمات و در حوزه منابع انسانی نتوانستیم اتفاق بزرگ و تاثیر گذاری داشته باشیم.

وی با اشاره به انتشار شایعات مختلف در این روزها و با بیان اینکه در این دوره پس از کسب مشورت شخصا تصمیم خواهم گرفت خاطرنشان کرد: حتما تغییر و تحولاتی در شهرداری در پیش است، هر کس هر چه بگوید حرف خودش را دارد می زند چرا که در این خصوص و در این دوره تا رده شهردار ناحیه ، شخصا تصمیم خواهم گرفت.

قالیباف تصریح کرد : شایعاتی هم که عنوان می شود این فرد رفته و آن فرد می آید تحلیل افراد است که یا بیکارند یا دنبال منافع خودشان هستند . برای ما هم مهم نیست و بیکار نیستیم که اینها را تکذیب یا تایید کنیم . مهم این است که کارمان را درست و اساسی انجام داده و پیش رویم .

شهردار تهران افزود: آقای داریانی که جانشین حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری بودند فعلا سرپرستی این حوزه را خواهند داشت و تلاشم این است که با بررسی و جمع بندی به تصمیم نهایی دراین موضوع برسیم .

mehdi098 بازدید : 11 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)
سیاسی > دولت
 
 رييس جمهور در ديدار ايرانيان مقيم آمريکا گفت: ايرانيان سفيران سرزمين خود در سراسر جهان و حلقه وصل سرزمين ايران با ساير ملت ها هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حسن روحاني رئیس جمهور در جريان سفر به نيويورک به منظور شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در ديدار جمع كثير و پرشور ايرانيان مقيم آمريكا كه در فضايي كاملا صميمانه برگزار شد، اظهار داشت: اقليت هاي يهوديان، ارمني ها، آشوريان، زرتشيان همه و همه زيبايي هاي سرزمين ايران مي باشند.

رييس جمهور افزود: ايران به عنوان سرزمين همه دلها، در دو مقطع بزرگترين فرهنگ را آفريد، فرهنگ باستان قبل از اسلام يكي از چند فرهنگ بزرگ جهان بود و هنوز هم ما به آن دوران مي باليم و افتخار مي كنيم.
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني با اشاره به اشتياق مقام هاي اروپايي براي ملاقات با او گفت: هيچ مقامي نبود كه در اين سفر با من ملاقات كند و از عظمت ملت ايران و انتخابات ۲۴ خرداد۹۲ سخن نگويد.
 
روحاني اظهار داشت: همه اين لحظه ها براي من شيرين بود و احساس غرور مي كردم كه نماينده يك ملت و فرهنگ بزرگ هستم.
 
رييس جمهوري اسلامي ايران افزود: دولت تدبير و اميد دست نياز به سوي هيچ كشور خارجي دراز نخواهد كرد، اما دست نيازش را به سوي شما ايرانيان دراز مي كند، زيرا شما مي توانيد تصويري واقعي از سرزمين خود به جهانيان معرفي كنيد.
 
روحاني تصريح کرد: صدا و سيماي ما در اينجا شما هستيد، شما مي توانيد صداي ملت ايران را به گوش مردم آمريكا برسانيد و فرهنگ غني خود را به آنها معرفي كنيد.
 
رييس جمهور کشورمان با تاكيد بر اينكه در بحث رابطه ميان ايران و آمريكا گذشته تلخي وجود دارد، گفت: تنش ها و تخاصمي كه از گذشته ميان تهران - واشنگتن شكل گرفته يك شبه حل نمي شود.
 
وی در خصوص تمايل اوباما براي ديدار و مذاكره با وي گفت: من با اصل پيشنهاد موافق هستم اما دو طرف هر چه فكر كرديم كه نتيجه اين ملاقات چگونه براي دو ملت هديه مناسبي باشد، متوجه شديم كه اين مسئله در اين فاصله زماني كوتاه مسير نيست.
 
رييس جمهور همچنين به تلاش ها براي بازگرداندن يك ميراث گرانبهاي تاريخي با قدمت دو هزار و ۷۰۰ ساله از آمريکا به ايران اشاره كرد و گفت: سالها پيش اين آثار گرانبها به آمريكا قاچاق شد و در اين سفر قرار شد اين شي ارزشمند به كشور بازگردانده شود.
 
روحاني تاکيد کرد: افتخار مي كنم كه اين اثر گرانبهاي تاريخي ملت ايران را به كشور بازگردانم.
mehdi098 بازدید : 13 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)
اقتصادی > انرژی

وزیر نفت با تشریح شرایط تبدیل وزارت نفت به هتل از اعلام تغییرات جدید قیمت بنزین توسط دولت تا چند روز آینده خبر داد و گفت: کمبود شدید گاز برای زمستان امسال قطعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه درباره آخرین تصمیم گیری‌های دولت برای افزایش قیمت بنزین، گفت: چند روزی صبر کنید دولت نظرش را اعلام می کند، در حال حاضر درحال مطالعه هستیم و با توجه به نظر مجلس و ارزیابی‌های دولت درباره قیمت بنزین تصمیم نهایی خواهیم گرفت.

وزیر نفت در این باره که آیا ملاک تعیین قیمت بنزین قاچاق خواهد بود یا وضعیت اقتصادی مردم؟ اظهار داشت: میزان قاچاق برای تعیین نرخ بنزین اصل نبوده است اما باید توجه داشت که تاثیر قیمت بر قاچاق هم بر کسی پوشیده نیست.

این عضو کابینه دولت افزود: اصل این است که بتوانیم تعهدات تامین هزینه‌های یارانه و هم آنچه که قانون الزام شده است را انجام دهیم چرا که قانون الزاماتی را برای دولت گذشته که دولت مکلف است برای اجرای آن با مجلس تعامل کند.

این مقام مسئول درباره استفاده بهتر از میادین مشترک نفت و گاز، تصریح کرد: مهمترین میادین نفت و گاز کشور پارس جنوبی بوده و بعد مجموعه آزادگان یا غرب کارون که پول کافی هم در بودجه برای آن تعیین شده است وامیدواریم بانک مرکزی تمهیداتش که وام و اوراق مشارکت است را بیاندیشد تا کار را پیش ببریم.

وزارت نفت باید هتل شود

وی در پاسخ به این سوال خانه ملت که وزارت نفت چه زمانی به هتل تبدیل خواهد شد، توضیح داد: وقتی تولید نفت کشور به 4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و دیگر در جایی نیاز نداشته باشیم به جای گاز، فرآورده نفتی نسوزانیم و خام فروشی کم شود و بتوانیم ظرفیت تولید پتروشیمی را دوبرابر کنیم آن موقع  وزارت نفت هتلی می‌شود برای دیگرانی که می‌آیند.

زنگنه درباره نحوه قیمت گذاری خوراک پتروشیمی، تصریح کرد: درباره خوراک پتروشیمی به طور اصولی با خود کسانی که در این حرفه کار می کنند تفاهم کردیم که ما قیمت خوراک را اضافه کنیم به قیمت محصول که با نوسانات و پایین و بالا رفتن آن پایین و بالا برود، البته پس از بحث و بررسی بیشترنظر خود را مطرح می کنیم.

هشدار نسبت به کمبود شدید گاز زمستانی

وزیر نفت با ابراز نگرانی از کمبود گاز، با بیان اینکه باید تلاش کنیم فازهای پارس جنوبی وارد مدار شوند، افزود: باید واقعیات را ببینیم که آخر امسال یا وسط سال 93 یا آخر 93 یا میانه 94 چقدر تولید داریم سپس باید تولید را با زمان بندی و با سرسختی و پی گیری بالا ببریم.

وزیر نفت در این باره که آیا کمبود به میزانی هست که در زمستان با قطعی گاز مواجه شویم؟ گفت: قطعی نداریم اما کمبود گاز جدی است که با جایگزینی سوخت مایع در نیروگاهها جبران می شود.

وزیر نفت دراین باره که چرا با توجه به شعار خودکفایی بنزین دولت اقدام به واردات بنزین می کند؟ خاطرنشان کرد: وزارت نفت تصمیم به واردات گرفته است چرا که کمبود داریم و باید وارد کنیم چرا که نمی‌توان به مردم  بنزین نداد.

وزیر نفت با تشریح شرایط تبدیل وزارت نفت به هتل از اعلام تغییرات جدید قیمت بنزین توسط دولت تا چند روز آینده خبر داد و گفت: کمبود شدید گاز برای زمستان امسال قطعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه درباره آخرین تصمیم گیری‌های دولت برای افزایش قیمت بنزین، گفت: چند روزی صبر کنید دولت نظرش را اعلام می کند، در حال حاضر درحال مطالعه هستیم و با توجه به نظر مجلس و ارزیابی‌های دولت درباره قیمت بنزین تصمیم نهایی خواهیم گرفت.

وزیر نفت در این باره که آیا ملاک تعیین قیمت بنزین قاچاق خواهد بود یا وضعیت اقتصادی مردم؟ اظهار داشت: میزان قاچاق برای تعیین نرخ بنزین اصل نبوده است اما باید توجه داشت که تاثیر قیمت بر قاچاق هم بر کسی پوشیده نیست.

این عضو کابینه دولت افزود: اصل این است که بتوانیم تعهدات تامین هزینه‌های یارانه و هم آنچه که قانون الزام شده است را انجام دهیم چرا که قانون الزاماتی را برای دولت گذشته که دولت مکلف است برای اجرای آن با مجلس تعامل کند.

این مقام مسئول درباره استفاده بهتر از میادین مشترک نفت و گاز، تصریح کرد: مهمترین میادین نفت و گاز کشور پارس جنوبی بوده و بعد مجموعه آزادگان یا غرب کارون که پول کافی هم در بودجه برای آن تعیین شده است وامیدواریم بانک مرکزی تمهیداتش که وام و اوراق مشارکت است را بیاندیشد تا کار را پیش ببریم.

وزارت نفت باید هتل شود

وی در پاسخ به این سوال خانه ملت که وزارت نفت چه زمانی به هتل تبدیل خواهد شد، توضیح داد: وقتی تولید نفت کشور به 4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و دیگر در جایی نیاز نداشته باشیم به جای گاز، فرآورده نفتی نسوزانیم و خام فروشی کم شود و بتوانیم ظرفیت تولید پتروشیمی را دوبرابر کنیم آن موقع  وزارت نفت هتلی می‌شود برای دیگرانی که می‌آیند.

زنگنه درباره نحوه قیمت گذاری خوراک پتروشیمی، تصریح کرد: درباره خوراک پتروشیمی به طور اصولی با خود کسانی که در این حرفه کار می کنند تفاهم کردیم که ما قیمت خوراک را اضافه کنیم به قیمت محصول که با نوسانات و پایین و بالا رفتن آن پایین و بالا برود، البته پس از بحث و بررسی بیشترنظر خود را مطرح می کنیم.

هشدار نسبت به کمبود شدید گاز زمستانی

وزیر نفت با ابراز نگرانی از کمبود گاز، با بیان اینکه باید تلاش کنیم فازهای پارس جنوبی وارد مدار شوند، افزود: باید واقعیات را ببینیم که آخر امسال یا وسط سال 93 یا آخر 93 یا میانه 94 چقدر تولید داریم سپس باید تولید را با زمان بندی و با سرسختی و پی گیری بالا ببریم.

وزیر نفت در این باره که آیا کمبود به میزانی هست که در زمستان با قطعی گاز مواجه شویم؟ گفت: قطعی نداریم اما کمبود گاز جدی است که با جایگزینی سوخت مایع در نیروگاهها جبران می شود.

وزیر نفت دراین باره که چرا با توجه به شعار خودکفایی بنزین دولت اقدام به واردات بنزین می کند؟ خاطرنشان کرد: وزارت نفت تصمیم به واردات گرفته است چرا که کمبود داریم و باید وارد کنیم چرا که نمی‌توان به مردم  بنزین نداد.

mehdi098 بازدید : 13 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)
م
سیاسی > دولت
رئیس جمهور گفت:دیروز درست در لحظه ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم اطلاع دادند که کاخ سفید با سفیر و نماینده دائم ما در نیویورک تماس گرفته و درخواست چند دقیقه مکالمه تلفنی را داشته است به همین دلیل با موبایل سفیرمان تماس گرفتیم و این مکالمه انجام شد.
mehdi098 بازدید : 15 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

آمریکا و فرانسه روز سه‌شنبه از پیشنهادات دیپلماتیک اخیر رئیس‌جمهور ایران استقبال کردند و وعده دادند که به دیپلماسی فرصت دهند و خواستار گام‌های محکم جمهوری اسلامی ایران شدند.

خبرگزاری فارس: استقبال آمریکا و فرانسه از پیشنهادات دیپلماتیک روحانی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا و فرانسه روز سه‌شنبه از پیشنهادات دیپلماتیک اخیر«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران استقبال کردند و متعهد شدند که یک فرصت به دیپلماسی می‌دهند و خواستار گام‌های محکم جمهوری اسلامی ایران شدند.

در حالیکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «مسیر دیپلماتیک» با ایران باید مورد آزمایش قرار گیرد، اعلام کرد که سخنان آشتی‌جویانه ایران باید با اقدامات شفاف و قابل تأیید همراه شود.

اوباما تصریح کرد که به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مأموریت داده است یک آغاز احتمالی دیپلماتیک جدید با تهران را دنبال کند.

بر اساس این گزارش، جان کری روز پنجشنبه هفته جاری با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و همچنین وزرای خارجه انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در مقر سازمان ملل دیدار خواهد کرد.

دیدار روز پنجشنبه، اولین گفت‌وگو در سطح وزرا در خصوص موضوع هسته‌ای از زمانی آغاز می‌شود که مذاکرات یک دهه پیش آغاز شد.

یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد که آمریکا پیشنهاد برگزاری یک رویارویی بین اوباما و روحانی در نشست سازمان ملل را مطرح کرده است اما برای ایران بسیار پیچیده بوده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که ایران به آمریکا اطلاع داده است که در این برهه زمانی چنین رویارویی برای ایران بسیار پیچیده است.

اوباما تصریح کرد که ایران باید اقدامات شفاف و قابل تأییدی برای پایان دادن به تردیدهای بین‌الملل به برنامه هسته‌ای این کشور نشان دهد و همچنین، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه قبل از دیدار با روحانی از ایران خواست تا «گام‌های محکمی» اتخاذ کند.

اولاند به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: فرانسه انتظار دارد ایران گام‌های محکمی بردارد که نشان دهد حتی اگر حق استفاده از برنامه غیرنظامی هسته‌ای را دارد، در عین حال برنامه هسته‌ای نظامی را محکوم می‌کند.

mehdi098 بازدید : 17 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: به لحاظ نتیجه من معتقدم که در بازی قبلی مقابل سپاهان ما شکست نخوردیم.

خبرگزاری فارس: دایی: اتفاقات بازی با سپاهان اظهر من الشمس است/ ما در فولادشهر نباختیم

به گزارش خبرگزاری فارس، علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی قبل از دیدار مقابل فجر سپاسی ضمن آرزوی موفقیت برای استقلال برای دفاع از آبروی ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: فردا بازی سختی داریم، با تیمی روبرو می‌شویم که شرایط بهتری پیدا کرده و از دو مسابقه قبلی خود 4 امتیاز کسب کرده است. جا دارد عرض ارادت کنم به غلامحسین پیروانی که تیم را تشکیل داده و همچنین محمود یاوری که استاد همه ما است داشته باشم. فجر تیم بسیار خوبی است، دو بازی قبلی آنها را آنالیز کردیم و بسیار خطرناک هستند. با توجه به اینکه بازی قبلی را به ناحق واگذار کردیم در این دیدار مقابل هوادارانمان برای جبران و کسب 3 امتیاز به میدان می‌رویم. آرزو می کنم همه چیز خوب پیش رود و در تمام قسمت‌ها عدالت رعایت شود.

وی در مورد اینکه محمود یاوری در افکارش ترجیح می‌دهد نبازد تا بخواهد پیروز شود، عنوان کرد: از افکار محمود یاوری خبر ندارم و نمی‌دانم چیست اما ما فکر همه چیز را کردیم در تمرین دو روز گذشته روی این تیم کار کردیم تا با شناخت کامل به میدان برویم، مطمئن باشید تلاش می‌کنیم بازی خوبی انجام دهیم تا 3 امتیاز را بگیریم.

سرمربی پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که تیمش در خانه پیروز می‌شود اما در خارج از خانه تنها 2 تساوی کسب کرده است، اظهار داشت: این موضوع دلیل خاصی ندارد فوتبال همین است. البته شرایط ورزشگاه آزادی با سایر زمین‌ها فرق می‌کند و ما می‌توانیم راحت‌تر بازی کنیم، حضور هوادارانمان نیز بسیار مؤثر است البته باید بگویم بازی قبل را شکست نمی‌دانم و این مسابقه را از بعد نتیجه قبول ندارم، امیدوارم پس از کسب نتیجه در دیدار فردا در مسابقه بعدی نیز اولین پیروزی خارج از خانه خود را کسب کنیم.

دایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد اینکه کارت قرمز میثم حسینی در مقابل سپاهان به کارت زرد تبدیل شد و این موضوع چه تأثیری در کار این تیم دارد، تأکید کرد: این اتفاق هیچ تأثیری ندارد و مشکلی را از ما حل نمی‌کند البته باز هم دستشان درد نکند که چنین کاری کردند، حالا با این حساب او  3 اخطاره می‌شود و تنها یک بازی برای ما نیست اما اگر آن اخراج می‌ماند شاید او را دو بازی نداشتیم. از همه این اتفاقات می‌توان نتیجه گرفت که چه اتفاقاتی در بازی مقابل سپاهان افتاده است.

وی در مورد اینکه چه برنامه‌ای برای حفظ شرایط خوب بدنی بازیکنان دارد، اظهار داشت: برای این موضوع برنامه داریم و بر اساس آن کار می‌کنیم، انشاء‌الله بتوانیم این شرایط بدنی را حفظ کنیم و نتیجه هم بگیریم. مسائل روحی و روانی هم بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم فصل را به خوبی به پایان برسانیم.

دایی در مورد اینکه محسن قهرمانی اعلام کرده امروز به فدراسیون می‌رود تا مستنداتش را ارائه کند، عنوان کرد: صحبت خاصی ندارم، اتفاقاتی که در بازی‌های قبلی افتاده اظهر من الشمس است و خیلی راحت نشان‌دهنده حقیقت است. ما چیزهایی داریم که مطمئنا می تواند به ما کمک کند، اعتقاد دارم باید با متخلف در هر قشری برخورد شود. ما در فوتبال هستیم و در بین بازیکن، مربی، مدیر و سرپرست ممکن است افراد متخلفی باشد، در داوری هم افراد پاک، سالم و با وجدانی حضور دارند که وجدان خود را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند، این افراد زیاد هستند و باید به دنبال استفاده از آنها باشیم.

mehdi098 بازدید : 14 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (3)

رئیس‌جمهور در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» در پیامی به زبان انگلیسی به مردم آمریکا گفت: تمایل دارم به مردم آمریکا بگویم من صلح و دوستی را از ایرانیان برای آمریکایی‌ها آورده‌ام.

خبرگزاری فارس: روحانی: برنامه‌ای برای دیدار با اوباما ندارم/ خواستار حقوق خود در موضوع هسته‌ای هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» به زبان انگلیسی پیامی را به مردم آمریکا ابلاغ کرد و گفت: تمایل دارم به مردم آمریکا بگویم: من صلح و دوستی را از ایرانیان برای آمریکایی‌ها آورده‌ام.

وی تصریح کرد که برنامه‌ای برای دیدار با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا ندارم اما اگر فرصتی پیش بیاد می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

اخیراً نامه‌هایی بین اوباما و روحانی رد و بدل شده است و گمانه‌هایی در این باره به وجود آمده است که روسای جمهور ایران و آمریکا احتمالاً دیدار رو در رو در سازمان ملل در نیویورک داشته باشند.

روحانی به سی ان ان در این باره گفت: حرف‌هایی دراین باره صورت گرفته است و آمادگی‌ها برای این کار نیز تا حدودی انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: آمریکا تمایل خود را برای چنین دیداری نشان داد و به طور کلی ایران تحت شرایط خاص می‌تواند اجازه چنین دیداری را بدهد اما بر این باورم که زمان کافی برای هماهنگ کردن این نشست به طور کامل، آنطور که باید، دشوار است.

رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به اینکه آیا اجازه ملاقات با مقامات آمریکایی را دارند، گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ایران هر زمان که منافع ملی کشور در میان باشد، چنین اجازه‌ای را دارد. رهبر معظم ایران گفته‌اند که اگر مذاکرات برای منافع ملی کشور لازم و ضروری باشد، مخالف مذاکره نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر امروز فرصت به وجود می‌آمد، (دیدار) امروز برگزار می‌شد و اقدامات مقدماتی برای آن انجام می‌گرفت، به احتمال خیلی زیاد گفت‌وگو صورت می‌گرفت و در وهله اول بر موضوع هسته‌ای یا تحولات خاورمیانه متمرکز بود. بنابراین می‌توانم به شما بگویم رهبر معظم ایران، به دولت من اجازه داده است تا آزادانه درباره این موضوعات مذاکره کنیم.

روحانی درباره هولوکاست گفت: من قبلاً گفتم که من یک مورخ نیستم و زمانیکه بحث درباره ابعاد هولوکاست به وجود می‌آید، مورخان هستند که باید بازتاب از خود نشان دهند اما در کل من می‌توانم بگویم که هرگونه جرمی که در تاریخ علیه بشریت به وجود آمده است، از جمله جرمی که نازی‌ها علیه یهودیان و غیریهودیان انجام دادند، تا جایی که به ما مربوط می‌شود، سزاوار سرزنش و محکومیت است.

mehdi098 بازدید : 9 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)
نگاهی به مواضع اسرائیلی‌ها به تحولات اخیر در روابط ایران و آمریکا

نخست‌وزیر اسرائیل با دردسر تازه‌ای روبرو شده؛ «احتمال نزدیکی روابط ایران و آمریکا» و او برای جلوگیری از آن راهی جز لفاظی و تهدید و ارعاب پیش رو ندارد.

خبرگزاری فارس: کلافگی نتانیاهو از احتمال نزدیک شدن تهران و واشنگتن

 

mehdi098 بازدید : 13 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه پرونده هسته‌ای باید به مسیر قانونی و حقوقی خود یعنی آژانس انرژی اتمی بازگردد، گفت: اولین گام عملی که دولت آمریکا باید در قبال ایران بردارد،لغو تحریم‌هاست.

خبرگزاری فارس: اولین گام عملی آمریکا لغو تحریم‌هاست/ پرونده هسته‌ای باید به آژانس انرژی اتمی بازگردد

حسین شیخ‌الاسلام کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره نطق روز گذشته اوباما که برخی آن را یک گام رو به جلو می‌دانند، اظهار داشت: آمریکا باید در قبال جمهوری اسلامی اقدام عملی انجام دهد و بنابراین باید منتظر ماند و دید که آنها در عمل چه اقدامی خواهند داشت چرا که حرف قشنگ زدن، دلیلی بر اقدام قشنگ نیست.

شیخ‌الاسلام با اشاره به بخشی از اظهارات اوباما درباره سوریه خاطرنشان کرد: حرفهای اوباما درباره سوریه یک دروغ بزرگ و تهدید محسوب شده و بر خلاف منشور سازمان ملل، به معنای دخالت در امور داخلی کشور سوریه است.

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس درباره اولین گام عملی که دولت آمریکا باید در قبال ایران بردارد، به لزوم لغو تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: امریکا باید کارهای غیرقانونی خود که علیه منشور سازمان ملل است از جمله تحریم‌ها را لغو کند و حسن نیت خود را نشان دهد چرا که خود آمریکا نیز می‌داند این تحریم‌ها باعث فشار به ملت ایران و نه دولت می‌شود.

وی در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان که در اظهارات دیروز اوباما به آن اشاره شد، تاکید کرد: پرونده هسته‌ای باید به مسیر قانونی و حقوقی خود یعنی آژانس انرژی اتمی بازگردد و بر این اساس قطعنامه‌های ضد ایرانی مهمترین مانع برای به نتیجه رسیدن این پرونده است.

mehdi098 بازدید : 11 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه سخنرانی روز گذشته اوباما لحن متفاوتی داشت، گفت: ریشه تغییر را باید در مقاومت و اقتدار ملت ایران و نظام اسلامی دانست.

خبرگزاری فارس: سخنرانی اوباما لحن متفاوتی داشت/ تغییر نگاه آمریکا بدلیل مقاومت و اقتدار ملت ایران است

 

mehdi098 بازدید : 10 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

اعضای هیات دولت پس از پایان جلسه امروز کابینه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سؤالات مختلف پاسخ دادند.

خبرگزاری فارس: از وعده وزیر برای تداوم آزادی زندانیان امنیتی تا نقشه دولت برای سرخابی‌ها
گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، هیات دولت امروز به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و پس از آن، اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات مختلف پیرامون مسائل روز پاسخ دادند.

mehdi098 بازدید : 11 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

 

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به سخنان اوباما در صحن سازمان ملل، گفت: آمریکایی‌ها به طور محسوس یک نوع نرمش و عقب‌نشینی را در مقابل ایران انتخاب کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: عقب‌نشینی آمریکا در قبال ایران/ در موضع طلبکارانه از واشنگتن می‌مانیم/ نطق روحانی هوشمندانه بود

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در گفتگویی تفصیلی با خبرنگاران دفاعی خبرگزاری فارس، به تشریح اوضاع منطقه و تحولات بین المللی پرداخت که بخشی از این گفتگو شامل تبیین و تحلیل سخنرانی روسای جمهور ایران و امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل می‌شود.

mehdi098 بازدید : 16 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)

 
اقتصادی > اقتصاد خرد
جدول قیمت سکه و ارز در یکشنبه منتشر شد
جدول قیمت سکه و ارز در بازار در روز یکشنبه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز یکشنبه در بازار 921 هزار تومان، طرح قدیم 921 هزار تومان، نیم سکه 488 هزار تومان، ربع سکه 300 هزار تومان و گرمی 200 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی حدود 94 هزار و 300 تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی (دیروز) 1326 دلار است.

در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش 2915 تومان، هر یورو را 3925 تومان، هر پوند را 4750 تومان و هر درهم امارات را 802 تومان اعلام کردند.

جدول قیمت سکه و ارز

نوع سکه یکشنبه - قیمت (تومان)
سکه‌تمام‌طرح‌جدید 921000
سکه‌تمام‌طرح‌قدیم 921000
نیم سکه 488000
ربع سکه 300000
1 گرمی 200000
هرگرم‌طلای18عیار 94300
نوع ارز  
دلار آمریکا 2915
یورو 3925
پوند انگلیس 4750
درهم امارات 802

 

mehdi098 بازدید : 13 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)
 
سیاسی > دولت
رئیس جمهور در جمع نیروهای مسلح:
هیچ ملتی جنگ و دیپلماسی را بر روی یک میز نمی پذیرد/ غرب باید حق غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرد
رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح با بیان اینکه جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد گفت: هیچ ملت منطقی و آزاده ای جنگ و دیپلماسی را بر روی یک میز نمی پذیرد.
mehdi098 بازدید : 17 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)
سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا به دنبال نامه رسمی ایران در اعتراض به درج نام مجعول اماراتی‌ها روی لیگ برتر خود نام خلیج فارس را مورد تایید قرار داد. این در حالی است که در ماه های گذشته برخی مسئولان عربی در تلاش بودند تا نام جعلی خلیج ع ر ب ی را بر روی لیگ امارات بگذارند اما اقدام به موقع مسئولان ایرانی مانع از این کار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، از چند ماه پیش که اماراتی‌ها در اقدامی سیاسی نام مجعول را روی لیگ حرفه‌ای خود درج کردند اعتراض‌های زیادی را از سوی مقامات ایرانی شاهد بوده‌ایم که در آخرین گام کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به فیفا خواستار برخورد با این اقدام اماراتی‌ها شد. ضمن اینکه وزارت امور خارجه ایران نیز قویا این تصمیم سیاسی را محکوم کرد.

قبل از آن نیز فدراسیون فوتبال کشورمان حضور هر بازیکن ایرانی را در لیگ باشگاه‌های این کشور ممنوع اعلام کرد و در پی همین تصمیم محمدرضا خلعتبری با وجود عقد قرارداد با باشگاه عجمان از حضور در این تیم انصراف داد و باشگاه پرسپولیس نیز با پرداخت غرامت 800 هزار دلاری این بازیکن را به جمع سرخپوشان اضافه کرد.

بقیه درادامه مطلب

mehdi098 بازدید : 12 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)

 

 
اجتماعی > انتظامی و حوادث
اعلام شاخص امنیت شبانه دنیا / رتبه سی و یکم ایران در میان 143 کشور
براساس نظرسنجیهای داخلی و موسسه گالوپ در مورد احساس امنیت پیاده روی شبانه در 143 کشور دنیا، 61 درصد زنان و 87 مردان ایرانی هنگام پیاده روی شبانه در خیابان احساس امنیت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش موسسه نظرسنجی گالوپ طی یک نظرسنجی بین المللی بزرگ که به صورت تلفنی بر روی نمونه ای به حجم حدود 200 هزار نفر انجام شد، میزان احساس امنیت شهروندان 143 کشور جهان را با یک مقیاس تک پرسشی مورد اندازه گیری قرار داد. در آن تک پرسش از پاسخ دهندگان پرسیده شد: "آیا موقع پیاده روی شب هنگام در شهر یا محل زندگی خود احساس امنیت می کنید؟" پاسخ دهندگان در برابر این پرسش می توانستند یکی از دو گزینه "بله" یا "خیر" را انتخاب کنند.

با توجه به اینکه  گالوپ در نظرسنجی خود کشور ایران را منظور نکرده بود، در یک پژوهش دیگر که توسط معاونت اجتماعی ناجا انجام شده همانند سوال گالوپ از یک نمونه 3500 نفره از شهروندان ایرانی پرسیده شد و از آنان خواسته شد تا با پاسخ بله یا خیر، مشخص سازند که به هنگام پیاده روی شب هنگام در محل زندگی خود احساس امنیت می کنند.

داده های حاصل از پیمایش داخلی همراه با داده های 11 کشور مورد بررسی گالوپ که به صورت کاملاً تصادفی از 143 کشور مورد مطالعه انتخاب شدند در جدول زیر درج شده اند.

آیا موقع پیاده روی شب هنگام در محل زندگی خود احساس امنیت می کنید؟

ردیف کشور

زنان

پاسخ مثبت

مردان

پاسخ مثبت

1 ایران 61 87
2 سوئد 65 91
3 ایتالیا 40 68
4 فرانسه 51 71
5 ژاپن 57 81
6 اردن 72 90
7 کانادا 71 88
8 ارمنستان 70 80
9 روسیه 32 49
10 لیتوانی 34 46
11 عراق 36 47
12 الجزایر 32 66
کل (درصد) 52 72

 

درصدهای مندرج در جدول بالا نشان می دهد که:

میانگین احساس امنیت شهروندان ایرانی (اعم از زن و مرد) از میانگین کشورهای مورد بررسی بیشتر است.

تنها زنان چهار کشور از 11 کشور مورد بررسی بیشتر از زنان ایرانی احساس امنیت می کنند.

تنها مردان سه کشور از 11 کشور مورد بررسی بیشتر از مردان ایرانی احساس امنیت دارند.

جایگاه ایران در میان 143 کشور جهان

افزودن بر مقایسه احساس امنیت زنان و مردان ایرانی با 11 کشور مورد بررسی، میانگین کل احساس امنیت شهروندان ایرانی با 143 کشور مورد بررسی مقایسه شد. نتیجه نشان داد که ایران در جایگاه سی و دوم قرار دارد. به عبارت دیگر، تنها در 31 کشور از 143 کشور جهان مردان و زنان بیشتر از مردم ایران "به هنگام پیاده روی شبانه احساس امنیت می کنند.

نتیجه گیری

گرچه در این بررسی از بین مولفه های متعدد و متنوع احساس امنیت تنها یک مولفه آن هم با یک سوال مورد سنجش قرار گرفته است و لاجرم بر اساس آن نمی توان به داوری پیرامون میزان احساس امنیت مردم جهان پرداخت، لیکن همین اندک نشان می دهد که  اران در جایگاه نسبتاً مطلوبی قرار دارد.

تعداد صفحات : 13

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام شاه بهتر بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 252
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 721
  • بازدید کلی : 8,989