loading...
وطنم ای شکوه پابرجا
mehdi098 بازدید : 16 یکشنبه 17 شهریور 1392 نظرات (0)
مراسم «نکوداشت مرد فقه‌و‌ادب» در تقدیر از عباسعلی کدخدایی، عضو و سخنگوی سابق شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در سالن سوره تهران برگزار شد.اویک حقوق دان انقلابی اصول گراست.
اظهار تاسف آیت‌الله جنتی و حدادعادل از عدم انتخاب مجدد کدخدایی
به گزارش جهان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در این مراسم داشت: من از زمانی که با آقای کدخدایی آشنا شدم، صداقت، عدالت، امانت و قانونگرایی را در وجود ایشان احساس کردم.

وی افزود: در مدت ۱۰ الی ۱۲ سالی که آقای کدخدایی با شورای نگهبان همکاری داشتند همکاری وی همواره موثر و مفید بوده و در ساماندهی و سازماندهی تشکیلات شورای نگهبان نقش بسزایی داشتند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: آقای کدخدایی در برنامه‌ریزی‌ها برای کل تشکیلات و همچنین اسناد که از اهمیت زیادی برخوردار است نقش داشتند به گونه‌ای که الان در شورا بانک اطلاعاتی مطلوبی تاسیس شده است.

آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: آقای کدخدایی در روزهای سخت انتخابات دو الی سه ماه درگیر برگزاری انتخابات‌ها می‌شدند و سنگینی کار بر روی دوش ایشان بود.

وی ادامه داد:‌ فشار کار بر ایشان به
پایداری به قانون آقای کدخدایی اغلب موجب نارضایتی بعضی‌ها می‌شد و طبیعی است چرا که برخی‌ها مایلند مسئولان تسلیم آنان باشند و اگر کاری که آنان خواستند صورت گرفت مسئولان آدم خوبی هستند و اگر صورت نگرفت آدم بدی به شمار می‌آیند بنابراین این افراد اعتقادی به قانون ندارند.
گونه‌ای بود که گاهاً تا پاسی از شب و یا تا صبح در شورا می‌ماندند بنابراین بنده رضایت خود را از ایشان اعلام می‌کنم.

دبیر شورای نگهبان به نقش سخنگویی آقای کدخدایی در شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: زمانی که ایشان در شورا به عنوان سخنگوی فعال بودند انصافا سخنگوی موفقی به شمار می‌آمدند بنابراین من یادم نمی‌آید که کسی از سخنگویی ایشان ایراد بگیرد و یا چیزی بگوید.

دبیر شورای نگهبان به نقش حساس سخنگویی اشاره و تصریح کرد: سخنگو باید هم حقیقت‌ها را اعلام کند و هم کیفیت طوری باشد که بهانه به کسی ندهد.

آیت‌الله جنتی پایداری به قانون، استقلال در رای و سفارش‌ناپذیری را نقاط قوت عباسعلی کدخدایی دانست و اظهار کرد: آقای کدخدایی اصرار داشتند که بر اساس قانون عمل کند البته سفارش‌ها زیاد بود و توقع نیز به مراتب زیاد اما ایشان به این توقعات اعتنا نکرد و به حق و به جا استقلال شورای نگهبان را حفظ کرد.

وی خاطرنشان کرد: پایداری به قانون آقای کدخدایی اغلب موجب نارضایتی بعضی‌ها می‌شد و طبیعی است چرا که برخی‌ها مایلند مسئولان تسلیم آنان باشند و اگر کاری که آنان خواستند صورت گرفت مسئولان آدم خوبی هستند و اگر صورت نگرفت آدم بدی به شمار می‌آیند بنابراین این افراد اعتقادی به قانون ندارند.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: نارضایتی‌هایی در بعضی از مقامات بالا به وجود آمد و بدون اینکه اظهار کنند گله می‌کردند که چرا سفارشات ما را نپذیرفتید که همین امر سبب شد عده‌ای فرصتی به دست آورند و انتقام گیری کنند که این فرصت تقریباً تا حدی به دستشان آمد و سیاسی کاری کردند.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: حسادت‌هایی هم در کار بود که کار خود را کرد و مشکلاتی به وجود آورد که بنده نه فرصت بیان آنها را دارم و نه صلاح می‌دانم بگویم.

وی به جلسه رای اعتماد بهارستان‌نشینان به عباسعلی کدخدایی اشاره و خاطرنشان کرد: در مجلس وضعیت طوری شد که آقای کدخدایی با کمبود یک رای، رای نیاورد که از قبل مقدمه‌چینی شده بود و اینطور نبود که به صورت طبیعی رای‌گیری شود چرا که مقدمه‌چینی‌ها به گونه‌ای بود که چه کسی رای بیاورد و چه
در مجلس وضعیت طوری شد که آقای کدخدایی با کمبود یک رای، رای نیاورد که از قبل مقدمه‌چینی شده بود و اینطور نبود که به صورت طبیعی رای‌گیری شود چرا که مقدمه‌چینی‌ها به گونه‌ای بود که چه کسی رای بیاورد و چه کسی رای نیاورد.
کسی رای نیاورد.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: در مورد سخنگویی آقای کدخدایی با یک سری مشکلاتی برخوردیم که برای اولین بار در تاریخ شورای نگهبان اتفاق افتاد که تاکنون همچنین سابقه‌ای نداشتیم که در رای‌گیری هیئت رئیسه به مشکل بربخوریم یا انتخاب سخنگو به تاخیر بیفتد که البته این بی‌فلسفه نبود چراکه برخی‌ها از خارج یا از جاهای دیگر این موارد را مطرح می‌کردند.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: کدخدایی از من خواستند که ایشان را از سخنگویی و معاونت اجرایی شورای نگهبان معاف کنم اما بنده فردی را که اصلح‌تر از ایشان باشد پیدا نکردم و در آینده هم مانند گذشته از وجودشان استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه قدر افرادی همچون آقای کدخدایی را باید دانست گفت: ما افرادی مثل آقای کدخدایی کم داریم چرا که افراد موجود هم زود تسلیم می‌شوند و هم زود قانون را توجیه می‌کنند افرادی که سفارش می‌کنند سفارش‌پذیر هستند و این درست نیست.

کدخدایی بی‌هیچ جرمی در مجلس اصولگرایان رای نیاورد

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم در این همایش ژاظهار داشت: آقای کدخدایی از دوستانی است که بنده در ۱۰ سال اخیر توفیق همکاری بیشتر با وی را پیدا کردم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت علم حقوق تصریح کرد:‌ هر حکومتی که حقوقدان‌‌های بزرگی داشته باشد قدرت بیشتری دارد؛ اگر ما تاریخ سیاسی جهان معاصر را بخوانیم می‌بینیم رهبران و بزرگان حکومت‌های موفق حقوق‌دان‌های بزرگی مثل گاندی بودند.

وی ادامه داد: حقوق بیان مناسبات اجتماعی ـ سیاسی است و در واقع زبان حکومت کردن است. زبان حکمرانی حقوق بوده همانطور که فقه زبان شریعت به شمار می‌رود.

حدادعادل با تاکید بر اینکه قانون در لباس حقوق عرضه می‌شود، یادآور شد:‌ در مسائل سیاسی و اجتماعی قوانین به زبان حقوقی
تصویری که از وی در ذهنم نقش بسته یک حقوقدان انقلابی اصولگراست که در خدمت آیت‌الله جنتی سالیان سال خدمت کرده است.
بیان می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: یکی از ضعف‌ها و مشکلات ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بوده که حقوقدان به اندازه کافی نداشته‌ایم. یعنی در واقع حقوقدان معتقد به انقلاب و انقلابی نه اینکه اصلا نبوده، بلکه کم داشته‌ایم.همانطور که اقتصاددان انقلابی هم کم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نسل‌های قبلی ما کمتر سراغ علوم انسانی رفته‌اند، گفت: آنهایی هم که سراغ این علوم می‌رفتند علم حقوق را کمتر می‌خواندند؛ شاید تصور علم حقوق در ذهن عامه مردم به دعواهای اشخاص و رسیدگی به آنها برمی‌گردد. اما باید دانست علم حقوق در نظام کلان جامعه و حکومت و همچنین سیاست داخلی و بین‌المللی و دفاع از حق یک کشور در صحنه جهانی نقش اساسی دارد.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: کدخدایی یکی از خوبان جماعت حقوقدانان است و ما وی را در دوره مجلس هفتم در شورای نگهبان آزموده‌ایم و آزمایش بزرگ وی در خدمت آقای جنتی در فتنه ۸۸ بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بنده در آن زمان جزء هیئت ۶ نفره بودم که شورای نگهبان بعد از تمدید مهلت توسط مقام معظم رهبری دعوت کرد رابط بین شورا و معترضان باشد. در واقع نامزدهایی که مدعی تقلب در انتخابات بودند و قرار شد ما رابط باشیم که آنها چه می‌خواهند و بعد به شورای نگهبان منتقل و در نهایت نتیجه به مردم منتقل شود.

وی با بیان اینکه
آنچه در یکی دو ماه اخیر باعث تعجب ما شد، این بود که وی بی‌هیچ جرمی در مجلس اصولگرایان رای نیاورد و این از شگفتی‌های این مجلس بود. در واقع آقای کدخدایی بدون اینکه از اصولگرایی تخطی کند رای نیاورد.
آن ۶ نفر همگی یک سلیقه سیاسی نداشتند، تصریح کرد:‌ در آن روزها بنده با آقای کدخدایی ارتباط داشتم و موضع‌گیری وی را دیدم. همچنین شاهد اعتماد آیت‌الله جنتی به وی بودم؛ تصویری که از وی در ذهنم نقش بسته یک حقوقدان انقلابی اصولگراست که در خدمت آیت‌الله جنتی سالیان سال خدمت کرده است.

حدادعادل ادامه داد: آنچه در یکی دو ماه اخیر باعث تعجب ما شد، این بود که وی بی‌هیچ جرمی در مجلس اصولگرایان رای نیاورد و این از شگفتی‌های این مجلس بود. در واقع آقای کدخدایی بدون اینکه از اصولگرایی تخطی کند رای نیاورد.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: ما در فراکسیون اصولگرایان رسما از وی پشتیبانی کردیم و وظیفه خود می‌دانیم اما وقتی از برخی نمایندگان سوال کردم که چرا به وی رای ندادید پاسخ قانع‌کننده‌ای نشنیدم؛ این مسئله هم در اذهان مثل بسیاری از پرونده‌های دیگر باقی می‌ماند تا در زمان مناسب بررسی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ما خوشحال بودیم که یک نیروی صادق در خدمت شورای نگهبان و نظام جمهوری اسلامی است حالا هم خوشحالیم همکاری‌شان با شورا قطع نشده، از اینکه هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس از خدمت و ریاست وی محروم شده باید متاسف باشیم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: امیدواریم آقای کدخدایی چه در دانشکده حقوق و چه در شورای نگهبان منشا خدمت و اثر باشد و همه ما وظیفه داریم نام وی را در دل و جان بعنوان یک نیروی اهل صداقت و امانت و انقلابی ثبت کنیم و وی بتواند به خدمات خود ادامه دهد.

حدادعادل در پایان خاطرنشان کرد: همه ما از آقای کدخدایی بخواهیم آیت‌الله‌ جنتی را تنها نگذارد؛ همچنین از زحمات آیت‌الله جنتی تقدیر و تشکر بسیار زیادی داریم. چراکه ایشان خدمات ارزشمندی نسبت به انقلاب و نظام اسلامی داشتند.
کد مطلب: 311484
 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام شاه بهتر بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 252
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 158
  • بازدید سال : 852
  • بازدید کلی : 9,120