loading...
وطنم ای شکوه پابرجا
mehdi098 بازدید : 21 پنجشنبه 11 مهر 1392 نظرات (0)

تعطیلی دولت فدرال آمریکا که از دو روز پیش آغاز شده است و کم‌کم تأثیرات منفی آن رو به رشد است، موجی از نگرانی عمیق در بین سیاستمداران آمریکایی به وجود آورده است.

خبرگزاری فارس: موج نگرانی عمیق از تعطیلی دولت فدرال، سیاستمداران آمریکایی را فراگرفت

 

موج نگرانی عمیق از تعطیلی دولت فدرال، سیاستمداران آمریکایی را فراگرفت

تعطیلی دولت فدرال آمریکا که از دو روز پیش آغاز شده است و کم‌کم تأثیرات منفی آن رو به رشد است، موجی از نگرانی عمیق در بین سیاستمداران آمریکایی به وجود آورده است.

خبرگزاری فارس: موج نگرانی عمیق از تعطیلی دولت فدرال، سیاستمداران آمریکایی را فراگرفت

به گزارش خبرگزاری فارس، نزاع جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا موجب شد تا سنا و مجلس نمایندگان در خصوص تصویب بودجه دولت فدرال به اجماع نرسند و در نهایت از روز سه‌شنبه هفته جاری دولت فدرال آمریکا به تعطیلاتی رفت که مانند تعطیلات معمولی خوشایند نیست.

این تعطیلی اجباری دولت فدرال آمریکا، نگرانی‌هایی را نه تنها در بین مردم آمریکا به وجود آورد زیرا زندگی‌اشان تحت تأثیر لجبازی‌های جمهوری‌خواهان قرار گرفته بود و بسیاری از آنها مجبورند به مرخصی اجباری و بدون حقوق بروند، بلکه بسیاری از سیاستمدارن آمریکایی ابراز نگرانی عمیقی کردند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا یک روز قبل از ضرب‌الاجل پایان سال مالی آمریکا سخنرانی کرد و از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تقاضا کرد که چوب لای چرخ اقتصاد نگذارند و بودجه را تصویب کنند اما جمهوری‌خواهان اعلام کردند که یکسال تأمین بودجه طرح بیمه خدمات درمانی اوباما را به تعویق می‌اندازند تا بودجه را تصویب کنند که در نهایت سنا با پیشنهاد جمهوری‌خواهان مخالفت کرد و دولت فدرال به تعطیلی اجباری رفت.

حال بخش‌های مهمی از دولت فدرال به تعطیلی رفته است و نزدیک به 700 هزار تن از کارکنان دولت فدرال که در دسته غیرضروری‌ها جای گرفته‌اند مجبور شده‌اند به مرخصی بدون حقوق بروند.

اوباما سفر خود به مالزی را به دلیل تعطیلی دولت واشنگتن به تاخیر انداخت و روز گذشته نشستی را با سران کنگره در کاخ سفید برگزار کرد که دعوا بین روسای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس سنا و نمایندگان آمریکا بالا گرفت و «جان بینر» رئیس‌ جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نهایت دموکرات‌ها را به عدم تمایل به مذاکره متهم کرد و کاخ سفید را ترک گفت.

از طرف دیگر، اوباما بعد از این نشست هشدار داد که تا زمانیکه جمهوری‌خواهان بودجه را تصویب نکنند که دولت دوباره باز شود و سقف بدهی‌های دولت را بالا نبرند، با آنها وارد گفت‌وگو نمی‌شود.

تصمیم برای سقف بدهی‌های دولت هم باید در کنگره بحث شود که حالا سرنوشت این موضوع هم به بودجه و تعطیلی دولت گره خورده است.

جمهوری‌خواهان لایحه‌ای را تصویب کردند که اگر دولت فدرال به تعطیلی رفت، ارتش همچنان مانند گذشته حقوق دریافت کند اما با اینحال نظامیان آمریکایی گرچه حقوق دریافت می‌کنند و مجبور نیستند به مرخصی اجباری بدون حقوق بروند اما معلوم نیست که دولت آمریکا تا چه زمان بودجه برای پرداخت حقوق آنها داشته باشد و ممکن است حقوق آنها دیر پرداخت شود.

نظامیان آمریکایی نیز دچار نگرانی شدید شده‌اند و ژنرال «ریموند اودیرنو» رئیس ستاد ارتش آمریکا می‌گوید تعطیلی دولت فدرال، به فعالیت‌های روزانه ارتش ضربه می‌زند.

اودیرنو با بیان اینکه نمایندگان مجلس و سنا باید هرچه سریعتر بر سر بودجه به توافق برسند، می‌گوید: با این وضعیت انجام هرکاری برای ما دشوار خواهد شد.

وی افزود: دیگر نمی‌توانیم مل همیشه تمرین کنیم، نمی‌توانیم سفر کنیم و نمی‌توانیم هماهنگی‌ها را مثل قبل هماهنگ کنیم. تنها مأموریت‌های ضروری باید انجام گیرند.

«چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن هشدار درباره عواقبی که تعطیلی دولت فدرال بر ارتش آمریکا می‌گذارد از جمهوری‌خواهان خواست که هرچه سریعتر لایحه بودجه دولت را تصویب کنند.

«جیمز کلاپر» رئیس مرکز اطلاعاتی آمریکا نیز روز سه شنبه در جمع اعضای کنگره گفت که تعطیلی دولت فدرال به امنیت ملی آمریکا ضربه خواهد زد.

در جریان جلسه چهارشنبه استماع بازرسی اطلاعات خارجی آمریکا، سناتور «چاک گراسلی» از ایالت ایووا سوالی را مطرح کرد که آیا با تعطیل شدن دولت فدرال، آمریکا همچنان ایمن باقی خواهد ماند؟

مدیر مرکز اطلاعات ملی آمریکا پاسخ داد: من احساس می‌کنم که نمی‌توانم چنین ضمانتی را به مردم آمریکا بدهم.

در میان این نگرانی‌های مقامات آمریکایی از تعطیلی دولت فدرال، برخی تحلیلگران و اقتصاددان‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که تعطیلی دولت فدرال می‌تواند روزانه 200 تا 300 میلیون دلار خسارت به بار خواهد آورد و برخی نیز تخمین زده‌اند که اگر این تعطیلی طولانی شود موجب می‌شود که دیگر ایالات آمریکا نیز متحمل خسارات شدیدی شوند.

با اینحال هنوز جمهوری‌خواهان حاضر نشده‌اند از لجبازی‌های خود عقب بکشند و به این بحران که ممکن است عواقب هولناکی برای آمریکا داشته باشد پایان دهند اما برخی ناظران اعلام کرده‌اند که این اقدام جمهوری‌خواهان می‌تواند بر افکار عمومی تأثیر گذارد و مردم آمریکا جمهوری‌خواهان را عامل بدبختی خود بدانند و شاید با گذشت زمان و فشارها جمهوری‌خواهان مجبور شوند با طرح خدمات درمانی اوباما کنار آیند و لایحه بودجه دولت فدرال را تصویب کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام شاه بهتر بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 252
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 768
  • بازدید کلی : 9,036