loading...
وطنم ای شکوه پابرجا
mehdi098 بازدید : 15 پنجشنبه 21 شهریور 1392 نظرات (0)

ظريف: براي حل کردن پرونده هسته‌اي ايران، رويکردها بايد تغيير کند

در گفتگو با پرس تي وي؛
وزير امور خارجه کشورمان در گفتگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني پرس تي وي درباره دو موضوع مهم سوريه و برنامه هسته اي ايران صحبت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي؛ "محمد جواد ظريف" در گفتگو با برنامه "رو در رو" در اين شبکه تلويزيوني با پرسش هاي مختلف مطرح شده پاسخ داد.
به گفته پرس تي وي مصاحبه ظريف با اين شبکه نخستين مصاحبه وي با يک شبکه خبري بين المللي محسوب مي شود.
در اين گفتگو موضوعات سوريه ، گفتگوهاي ايران با پنج بعلاوه يک و طيفي از ديگر موضوعات منطقه اي و جهاني مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
محمد جواد ظريف درباره احتمال اقدام نظامي آمريکا عليه سوريه گفت:معتقدم عده اي تلاش کردند تا باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را که به اقدام نظامي عليه سوريه بي ميل و رغيب بود به دام بياندازند و دولت او را وارد  جنگ کنند.
وي در اين گفتگو ضمن معرفي کردن ايران به عنوان قرباني تسليحات شيميايي، گفت: ايران هرگونه بکارگيري تسليحات شيميايي صرفنظر از اينکه عاملان حمله و قربانيان آن چه کساني باشند، محکوم مي کند.
وي گفت: ما معتقديم که هيچ کس حق ندارد قانون را به دلخواه خود اجرا کند. آمريکا هيچ حقي ندارد که به عنوان دادستان ، قاضي و مامور اجراي قانون اقدام کند، به خصوص با توجه به سوابق آمريکا در حمايت از رژيم صدام که تسليحات شيميايي را نه تنها عليه سربازان و غيرنظاميان ايراني ها به کار برد بلکه عليه مردم خودش در حلبچه نيز بکار گرفت. آنچه که ما مي گوئيم اتهام نيست بلکه بارها به وسيله تيم هاي بازرسي سازمان ملل متحد تائيد شده است.
وزير امور خارجه ايران گفت: بکارگيري تسليحات شيميايي يک جنايت ضد بشري است اما ما همچنين معتقديم که بکارگيري زور و تهديد توسل به زور نيز مطابق با قانون بين الملل اقدامي کيفري است.
در ادامه اين مصاحبه موضوع گفتگوهاي ايران با پنج بعلاوه يک مطرح شد.
محمد جواد ظريف ضمن اشاره به انتقال پرونده هسته اي ايران از شورايعالي امنيت ملي کشورمان به وزارت امور خارجه اين اقدام را معقول توصيف کرد و گفت وزارت امور خارجه ايران توانايي ابزاري و انساني در مورد پيش بردن پرونده هسته اي ايران را دارد و شورايعالي امنيت ملي هم بر اين پرونده نظارت خواهد کرد.
محمد جواد ظريف ادامه داد: به اعتقاد ما مذاکرات نامحدود نيست. مذاکرات به خودي خود يک هدف محسوب نمي شود. مذاکرات بايد محدود به يک دوره زماني باشد ، نتيجه محور باشد، مبتني بر حسن نيت ، جايگاه برابر طرفين مذاکره و احترام متقابل باشد.
وزير امور خارجه کشورمان تصريح کرد: معتقدم فضاي بين المللي بعد از جنگ سرد فضايي متفاوت است. در اين مرحله که يک مرحله گذار در عرصه ي  سياست جهاني محسوب مي شود ، ديگر کسي نمي تواند  صرفا به دنبال کسب منافع خود و به ضرر منافع طرف مقابل باشد. ديگر نمي توان به دنبال امنيت بود اما اين امنيت را با سلب امنيت از طرف مقابل بدست آورد. اگر اين روش ممکن و شدني بود يازدهم سپتامبر رخ نمي دهد. يازدهم سپتامبر بايد به همه ي ما يادآوري کند که اگر امنيت از طريق زور نظامي دست يافتني باشد و اگر قدرت نظامي بتواند باعث تامين امنيت شود  براي آمريکا محقق مي شد و يازدهم سپتامبر رخ نمي داد. براي حل کردن پرونده هسته اي ايران بايد رويکرد تغيير کند. ما بايد دو هدف را در کنار هم شريک باشيم نه اينکه ايران يک هدف داشته باشد و طرف مقابل يعني پنج بعلاوه يک هم يک هدف براي خودش داشته باشد. دو طرف بايد براي يک هدف کار کنند. نخستين هدف اين است که برنامه هسته اي ايران بايد صرفا صلح آميز باقي بماند. به نظر مي رسد که هدف  اعلام شده طرف مقابل هم اين هدف است. من مي توانم ادعا کنم که اين هدف قبل از آنکه هدف پنج بعلاوه ي يک باشد هدف ما است چون به نفع منافع امنيت ملي ايران است که کل دنيا بداند که ما تسليحات هسته اي نمي خواهيم و تسليحات هسته اي هيچ جايي در دکترين امنيتي ايران ندارد. حتي تصور اينکه ايران به دنبال سلاح هسته اي باشد براي امنيت  ما آسيب زننده است. پس ما در نخستين هدف شريک هستيم. ما از آنها مي خواهيم که در دومين هدف هم شريک ما شوند. تنها راه اطمينان يافتن از صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران اجازه دادن به اجراي اين برنامه در يک فضاي پذيرفته شده ي صلح آميز بين المللي است. توانايي هاي هسته  صلح آميز ايران بومي است . ما به دنياي خارج وابسته نيستيم. آنها نمي توانند ايران را از آن چيزي که متعلق به ما است محروم کنند. ما دانش و فناوري اين کار را داريم. آنها نمي توانند ما را از دانشمندان و زيرساخت هاي فناوري ما محروم کنند. براي رسيدن به هدف مشترک نخست بايد براي هدف مشترک دوم به توافق برسيم. اين توانايي بومي ايران بايد در يک چارچوب شفاف و به رسميت شناخته شده ي بين المللي اجرا شود. برنامه غني سازي ما به روي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي باز و قابل دسترسي است .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام شاه بهتر بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 252
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 166
  • بازدید سال : 860
  • بازدید کلی : 9,128